Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 23 października 2014

Serwatka ...do czego ją wykorzystać?

Produktem ubocznym domowego wyrobu sera jest serwatka. Serwatka z sera typu korycińskiego jest słodka, a twarogowego bardziej kwaśna. Od pierwszej produkcji nie wylewałam serwatki. Na początku dawałam ją do picia kurom i tu odkrycie! wyleczyłam bardzo chorą kurę, miejscowa gospodyni jak ją zobaczyła krótko ucięła ...ona zdechnie , a kura mądra piła tą serwatkę jak alkoholik wódę i po dwóch miesiącach kura, jest zdrowiuteńka i nosi jajeczka. Pozostałe kury mając do wyboru wodę i serwatkę wybierają tą drugą.
Serwatka obfituje w witaminy B2, B12, B1 i B6 rozpuszczalne w wodzie. Zawiera też składniki mineralne, takie jak fosfor, wapno, jod i sód, ale głównie obfituje w wapń (osteoporoza). Każdy, kto wypija litr serwatki dziennie, dostarcza organizmowi ok. 66 %  wapnia i ok. 40 % wapna.
O wspaniałym wpływie serwatki na nasz organizm poczytacie sobie w internecie, a ja chcę się z Wami podzielić do czego ja ją używam. O kurach już było to teraz o domownikach!

Upiekłam placki na serwatce, ale były średnie, dodałam serwatki do naleśników i tu się sprawdziła, więc dolewam do zup, do wyrobu chleba, zmiksowałam z malinami i testowałam na rodzinie...bardzo smakował im taki koktajl.  Do wypieku Osich gniazd dodałam serwatki do ciasta  (szklanka serwatki i reszta mleko). A dzisiaj upiekłam ciastka. Poprzednie upiekłam z wodą i były twarde, teraz z serwatką są naprawdę pyszne i bardzo proste w wykonaniu.

Przepis na ciastka na Forum Ogrodniczym podała Ania, ale ja go już zmieniłam.

Ciastka kruche na serwatce!

pół kilograma mąki ja daję pół kg razem z orzechami rozdrobnionymi, a dała ich sporo,
pół szklanki oleju ja dałam trochę mniej, bo orzechy są tłuste
pół szklanki serwatki 
pół szklanki cukru.

Wszystkie składniki wyrobić na jednolite ciasto



Cienko rozwałkować jak na pierogi


wykrawać ciastka i upiec na blasze w temperaturze 180 st. przez 15 min.
Do ciastek możemy dodać kawałki czekolady i inne bakalie.


Są kruche i smaczne, nie ma w nich sody, ani proszku do pieczenia. Polecam!


1 komentarz:

  1. Super, bez zbednych dodatków i można wykorzystać resztki serwatki- no i nam smakuje :)

    OdpowiedzUsuń